tirsdag 2. desember 2008

Valpens hevn



  1. Propaganda: for å selge et politisk parti. Informasjon: for å informere om en sak og ikke direkte for å selge. Reklame har som mål å selge et produkt.

  2. Passende undersjanger er informasjonsfilm, siden den forteller om Norges Blindeforbund.

  3. Senderen til denne reklamen er Norges Blindeforbund. Målgruppen er de som er blinde eller trenger en førerhund. Budskapet går på å ”utdanne” en valp til å bli førerhund.

  4. Den starter rett i handlingen ”In medias res” med at valpen (labrador) blir sjefet over av schäferen. Dette skjer flere ganger inntil valpen blir hentet, for å bli trent opp til å bli førerhund. Det skjer et vendepunkt, og labradoren får endelig noe som ikke schäferen får.

  5. Bildeutsnittet som ble brukt mest var halvtotalt, men det ble brukt litt nærbilde også for å fa med hundenes uttrykk. Mest av valpen, men også noe av schäferen.

  6. Kameravinklingen gikk bare på normalperspektiv, uten noe spesial effekter eller panorering.

  7. Reklamen varte i 49 sekunder.

  8. Hensikten med den var å få flere hunder inn i Norges Blindeforbund.

  9. Denne reklamen er sent saklig informativ. Litt humoristisk, men mest saklig.

Denne reklamen var rørende, og jeg følte faktisk litt med den schäferen i slutten, men er man slem så får man som fortjent. Melodien som ble brukt (Vera Lynn – We meet again), passet inn i settinga. De to hundene møttes jo igjen da labradoren var ferdig ”utdannet”, men det var ikke på noen fin dag med stor sol, derfor gav det en ironisk motsetning.

Marti

Her er bildet...

5 kommentarer:

Markus Helgesen sa...

Bra jobba!

Anette sa...

Dette var bra :D

Kristian sa...

Dette var bra azz!

LindaSogn sa...

meget bra jobbet altså. Blir rørt til tårer her!

Katrine sa...

Supert Martine ;D
JD power til deg oxo!! x)